Ubuntu
We stimuleren onze leerlingen zichzelf te zijn en leiderschap te nemen over hun eigen leven. Hierbij gaan we uit van de unieke talenten van ieder kind. Om deze unieke talenten en eigenschappen ten volste te benutten, werken wij vanuit de visie van ‘The Leader in me’, van Dr. Stephen Covey.
Met The leader in Me werken wij volgens een concept waarbij team, leerlingen en ouders allen betrokken worden om dit mogelijk te maken. De aanpak is gebaseerd op de 7 eigenschappen van effectief leiderschap.
We denken dat de wereld niet maakbaar is, maar dat je de invloed op je eigen leven wel kunt vergroten door (zelf-)leiderschap.
1: Wees proactief
Pro-actief zijn betekent dat je verantwoordelijkheid neemt voor je keuzes en gedrag. Gewoonte 1 is de sleutel tot het gebruik van alle andere gewoonten. Dat is ook de reden waarom het de eerste is. Als je pro-actief bent, zeg je: Ik neem de leiding over mijn eigen leven. Ik ben zelf verantwoordelijk voor mijn keuzes. Ik kan kiezen hoe ik op andere mensen of op situaties reageer. Ik zit zelf ‘achter het stuur!’.
2: Begin met het einddoel voor ogen
Op school zijn we met de kinderen bezig met het bepalen van het einddoel. Ze bepalen voor zichzelf een doel. Aan dit doel gaan ze werken. Deze doelen kunnen per kind en per leeftijdscategorie sterk verschillen. Op basis van de doelen wordt met de kinderen een plan gemaakt. Het is wel de bedoeling dat het kind de baas over het plan is. In de kind-oudergesprekken worden deze doelen op school ook met ouders besproken.
3: Belangrijke zaken eerst
Belangrijke zaken eerst: eerst werken en dan spelen. Dit betekent dat je bepaalt wat het belangrijkste is en dat je dat dan ook als eerste regelt. Het werken met planningen of lijstjes kan kinderen in deze erg goed helpen. Het geeft kinderen visuele ondersteuning van alle gedachten die ze hebben. Zo leert het kind al vroeg keuzes in de planning maken. Deze keuzes zal het kind ook op school en later in het leven moeten maken.
4: Denk Win-Win
Zoek naar voordeel voor iedereen. De gedachte achter deze gewoonte is dat je gelooft dat iedereen kan winnen. Het is niet ik-of-jij, het is wij. In dit geloof gaan we ervan uit dat er genoeg voor iedereen is. Als je win-win denkt, ben je gelukkig als een ander iets goeds overkomt.
We leren de kinderen op school leren welke situaties er zijn. We gaan hierbij uit van de volgende opties:
win-verlies, verlies-verlies of win-win
Het belangrijkste van het leren omgaan met gewoonte 4 is het leren inzien van voordelen voor anderen.
5: Eerst begrijpen, dan begrepen worden
Bij deze gewoonte leren we kinderen dat het beter is om eerst te luisteren voordat je praat. Door de tijd te nemen om naar een ander te luisteren, met de intentie de ander echt te begrijpen, kunnen veel conflicten voorkomen worden.
6: Creëer Synergie
Synergie ontstaat als twee of meer mensen samen werken aan een betere oplossing dan ze in hun eentje hadden kunnen vinden. Het is niet jouw manier of de manier van de ander. Het is een betere manier. Dit wordt wel eens 1 + 1 = 3 genoemd. Dit is mogelijk doordat twee mensen samen over hun ideeën gaan nadenken.
Daar waar er in het onderwijs vaak van gelijkheid tussen kinderen wordt uitgegaan, doen we dit door toepassing van deze gewoonte juist niet. We erkennen, nee sterker nog, we omarmen verschillen.
7: Houd de zaag scherp
Met houd de zaag scherp wordt bedoeld dat je moet zorgen voor evenwicht in je leven. Gewoonte 7 herinnert ons eraan dat we het beste uit onszelf kunnen halen als we in balans zijn. We willen de kinderen leren dat ze goed moeten zorgen voor lichaam, geest, hart en ziel. Zorg je niet goed voor jezelf, dan is het moeilijk om goed te functioneren.
Leiderschap is vanuit een positief zelfbeeld ruimte en tijd krijgen om verantwoorde keuzes te maken, voor jezelf, de ander en je als totaal mens te ontwikkelen.
De leerlingen en teamleden oefenen en leren met de 7 gewoonten op individueel niveau, op groepsniveau en schoolbreed-niveau. In de vorm van leiderschapsrollen passen we deze gewoonten toe.
Ieder half jaar kunnen de leerlingen solliciteren voor leiderschapsrollen in de school. In de klassen worden de schoolleiderschapsrollen uitgelegd en toegelicht.
Deze leiderschapsrollen stimuleren het nemen van verantwoordelijkheid en de leerlingen zetten talenten in en leren hierbij nieuwe vaardigheden. Een rol waarvoor gesolliciteerd kan worden is het Junior Lighthouseteam.
In ons Junior Lighthouseteam (JLHT) nemen leerlingen deel van groep 5 t/m 8. Elk half jaar worden er verkiezingen gehouden en daarbij wordt er in iedere groep gestemd op de beste kandidaat. Vanuit de groepen 5 t/m 8 wordt een leerling voorgedragen om deel te nemen aan de Junior Lighthouseteam. Deze leerling mag namens de groep meedenken over allerlei zaken die voor hen van belang zijn.
Hiermee hebben de leerlingen ook inbreng en inspraak op het beleid van de school. Het Junior Lighthouseteam heeft als mission statement: ‘Wij vinden het belangrijk dat iedereen een stem heeft op de PWA’.
In de eerste periode van het schooljaar werken wij met de gouden weken. Tijdens de gouden weken worden de zeven gewoonten en de gouden afspraken opgefrist. In alle groepen komen alle gewoonten afzonderlijk aan bod. De leerlingen van iedere groep maken met elkaar een mission statement, dat het gezamenlijke antwoord is op de vraag ‘wat voor groep willen wij zijn?’ Daarnaast werken wij met activiteiten die bijdragen aan het bevorderen van de groepssfeer.
Een onderdeel van de gouden weken is het startgesprek, waarin de leerling, de leerkracht(en) en de ouder(s) kennismaken en afspraken maken over het contact tussen school en ouder(s). De leerling wordt bij het gesprek verwacht.